Dette bør du tenke på før du bytter jobb

Dette bør du tenke på før du bytter jobb

Vurderer du et jobbskifte etter sommeren? Her er noen råd til hva du bør gjøre før du bestemmer deg.

– I hverdagen tar jobben mesteparten av tankevirksomheten, og det er knapphet på tid. Sommer og ferie er derimot god tid for refleksjon. Det kan derfor være et perfekt tidspunkt å vurdere om man skal bytte jobb.

Det sier Ingjerd Birkelund, direktør i Experis Executive. Hun oppfordrer arbeidstakere som lurer på om de skal bytte jobb til å bruke god tid på prosessen – og vurdere hva man virkelig vil.

– Grunnen til at jeg sier det er at noen tenker at de skal gå fra en jobb, og ikke til en jobb. Det er risikabelt – fordi mistrivsel på arbeidsplassen kan lede til at man ta den første og beste jobben som byr seg, fordi man vil bort. Det er en klassisk feil mange begår, og som kan koste dyrt, sier Birkelund.

Lag en oversikt

Experis-direktøren anbefaler heller å gå grundig til verks, og å gjøre et godt og solid forarbeid.

– Først av alt kan du sette opp en liste over ting du trives med i dagens jobb, som arbeidsoppgaver, kollegaer, miljø, arbeidsplassen, jobbreiser eller andre goder. Dernest kan du sette opp en liste med hva du er god til. Hvilke arbeidsoppgaver trives du med, hvor får du brukt evnene og egenskapene dine? Så kan du linke disse to listene sammen, og se om du får brukt evnene og styrkene dine i dagens jobb, sier Birkelund.

Dersom bedriftens ønsker og behov samsvarer godt med det du er god til og det du liker å drive med, kan det være et tegn på at du har en jobb som passer godt. Likevel trekker hun frem begrepet «learnability» som en viktig del av arbeidshverdagen, og råder ansatte til å vurdere i hvilken grad de lærer i jobben.

– Er jobben din og arbeidstakeren med på utviklingen i samfunnet, og får du utfordringer som dekker behovet ditt for læring? Hvis ikke kan det være en god indikasjon på at et bytte er på sin plass. I dagens arbeidsmarked er det å være relevant, både som arbeidstaker og som arbeidsgiver en viktig del av det å utvikle seg, sier hun.

Flyt eller kjedsomhet?

Birkelund mener arbeidshverdagen grovt sett kan deles inn i tre deler; en stressone, en flytsone og en kjedsomhetssone.

– I stressonen opplever man lav mestring og veldig mange utfordringer. Det er en krevende fase, og kan for mange kjennetegne den første tiden i ny jobb. Etter hvert som man opplever mer mestring og får mer kompetanse i jobben man står i, kommer man inn i det vi kan kalle en flytsone. Her opplever man en god balanse mellom mestring og utfordring – og man føler man får brukt seg selv på en utfordrende og givende måte, sier Birkelund og fortsetter:

– Og så har vi sonen hvor man kanskje bør begynne å se etter noe nytt, nemlig kjedsomhetssonen. Her har alt blitt komfortabelt, man mestrer oppgavene og kan dem inn og ut og man opplever i liten grad utfordringer. Mange som har stått lenge i en og samme stilling vil kunne oppleve dette.

Rett foran nesen

Dersom du har kommet til erkjennelsen at du ønsker å prøve noe nytt – behøver det ikke bety at du skal bytte arbeidsgiver, mener Birkelund. Ofte kan løsningen være nærmere enn man tror.

– Dersom man jobber i et stort selskap kan det hende det finnes andre muligheter internt. Mange selskaper har egne program for talenter og utvikling, så det kan være lurt å ta en prat med både med lederen din og gjerne HR for å høre om mulighetene for å utvikle seg i selskapet.

Hun påpeker at det kan være mer krevende enn man tror å bytte jobb.

– Det å kjenne alle og kunne det man driver med, til å være sist ansatt og fersk på alt er noe å ta med i betraktningen når man skal ta valget, sier Birkelund.

Likevel mener hun ikke at man skal la seg skremme av de nye utfordringene om man er sikker i sin sak.

– Jobbskifte kan være en spennende og god prosess for de som er innstilt på noe nytt. Og har man behov for gode råd og veiledning, kan det være en god investering å bruke litt tid og penger på en karriere-coach. De kan hjelpe til med tester, gode spørsmål og råd underveis, avslutter Birkelund.