Er din virksomhet en digital sinke? Forbered deg på konkurranse fra utlandet

Er din virksomhet en digital sinke? Forbered deg på konkurranse fra utlandet

Digital modenhet handler ikke om hvor man er, men om hvor man skal. Som eier ville jeg vært bekymret, hadde jeg eid et selskap som ikke var fremoverlent i bruken av IT, sier Ragnvald Sannes, førstelektor og leder for BIs senter for digitalisering. 

Bekymringen er ikke ubegrunnet. Sannes har ledet over 200 innovasjonsprosjekter i norske virksomheter. Mens virksomheter i Nord-Amerika og Asia ser digitalisering som en kilde til nye produkter og inntektskilder, ser norske virksomheter først og fremst på det som et kostnadsreduserende tiltak.

– Fra internasjonale undersøkelser ser vi at norske virksomheter i gjennomsnitt er på bakbeina. De fortsetter å bruke IT som støtteverktøy. Vi var nok flinke en gang, vi er jo kommet langt med både BankID og e-faktura og bruker mange slike systemer både i bedrifter og privatlivet. Men stort sett er IT på norsk å ta ut kostnadsgevinster.

Ifølge Sannes kan en forklaring på dette være mandatet til norske IT-direktører. Sammenlignet med sine kolleger i Nord-Amerika, Asia og Europa bruker norske IT-direktører mer tid i egen avdeling og på å forvalte dagens systemer, enn å være involvert i å finne nye måter å jobbe på. Det er et feilgrep som kan koste norske virksomheter dyrt.

– Lønnsomheten ligger i å skape ny business med digitale verktøy. Digitalisering kan nemlig også være inntektsbringende. Når vi ser hvor norske virksomheter står fast, og hva andre land gjør, er det en åpenbar trussel mot konkurranseevnen vår på lang sikt, sier Sannes.

Ledere like viktig som teknologien

På ManpowerGroup Forum 14. mars snakket Sannes om at hemmeligheten bak å komme seg videre, er å starte. Den største feilen norske ledere gjør, er å nøle med å komme i gang.

– Ledere er redd for å ta det første steget. Da kan jeg berolige med at det første steget er ganske ufarlig. Veggene i startgropa blir høyere for hver dag, så dere må bare gå. Ikke tenk så mye på hvordan du gjør det, bare start, sier Sannes.

Skal virksomheten lykkes med digitalisering og teknologi, må de også velge sine ledere med omhu.

– Ledersiden er like viktig som teknologisiden. Du må ha en viss innsikt både om teknologi og tjenester hvis du skal gjenkjenne potensialet som bor i teknologien.

– Hopp i det

Når Sannes ledere som ønsker å være framoverlente, har han en klar anbefaling:

– Begynn å eksperimentere. Man snakker mye om at toget går, men det går nye tog hele tiden. Det viktigste er ikke hvilket tog du tar, men at du tar et i det hele tatt.

Ifølge Sannes ligger det nemlig mye i å prøve. Ved senter for digitalisering på BI er de ofte i kontakt med virksomheter som eksperimenterer med ny teknologi. Virksomheter som systematisk utforsker digital teknologi, øker over tid både konkurranseevnen og kapasiteten for innovasjon.

– Du vil bli overrasket over hvor kort tid det går fra du snuser på en ny ting, til du er oppe og går. Vi tror det skal være dyrt og vanskelig, men mye lettvekts-IT er enkelt å implementere og kan gi masse nyttig erfaring, sier Sannes.

Digitale trusler på radaren

Når du har begynt å eksperimentere med ny teknologi, må du begynne å analysere hvilke teknologier som kan gjøre din forretningsmodell utdatert. De beste selskapene er de som lykkes med en aktiv dialog mellom ledelsen og teknologifunksjonen i selskapet.

– Ledelsen må diskutere digitale trusler og muligheter, og la dette være en del av arbeidet med å eksperimentere. Det skjer for mye som forsvinner under nesa på folk, og når først ny teknologi får fotfeste kan det gå virkelig fort, sier Sannes.

Et eksempel er bransjen for høreapparater i USA. De la om fra tradisjonell produksjon til 3D-printing i løpet av bare 500 dager. Selv om slike teknologiske sprang er sjeldne, venter Sannes at det kommer flere heller enn færre de neste årene.

– Det tok 40 år fra vi oppfant elektrisk motor til vi sluttet å organisere produksjonsanleggene rundt der reima hadde gått før. Jeg har en kollega som pleier å si det bare er 32 år siden han sendte sin første e-post, så nå skjer det vel noe snart.